söndag 30 januari 2011

Sädgås



En underbar vinterdag runt de frusna Kranke- och Vombsjöarna. Otroligt lite fågel, den enda riktiga överraskningen var en rejäl flock med sädgäss på Vombs ängar. En spetsbergsgås och några bläsgäss bland dem också. 60 sångsvanar, 6 rapphöns. En ung havsörn satt och käkade på en död svan. Gässen var svårräknade, men av de cirka 1100 individerna var i alla fall huvuddelen sädgäss. De senaste åren har de riktigt stora flockarna börjat rasta på andra platser i Sverige, och det har istället varit mycket bläsgäss häromkring. Kanske omfördelning på gång igen?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar den översta bilden bäst!

pelle sa...

Jag också, den nedre är riktigt ful egentligen, men jag tyckte det kunde vara kul om man såg arten... Alla gässen har hamnat fel, och jag glömmer fortfarande att kameran inte återgår till normalläget när jag stängt av - hade kvar stark motljuskompensation sen dagen innan. Suck!