lördag 24 juli 2010

Gulröd blombock




Tog mig en sväng inåt land, och visst var det händelserikt trots en lite mulen himmel. Den gulröda blombocken (Stictopleura rubra) hajade jag verkligen till för. Oerhört kraftfull röd färg. Jag har sett hanen innan, fin den också, men detta var min första hona, och hon var ett par strå vassare. Hittade hela sju myskbockar också, så det var som en tidig julafton. Fyra fläckiga blombockar dessutom, några tegelbockar och ängsblombockar. Bra dag för bockar, med andra ord ;-). Det började lite trögt annars, kunde inte hitta tuvsnäppan som funnits vid Vombsjön en veckas tid. Blev i viss mån kompenserad av tre vackra ägretthägrar och ett jädrans liv hos sommargyllingarna. Och mängder med trollsländor, uppskattningsvis över 1000 ex! Omöjligt att kolla alla, förstås, men jag tror faktiskt hälften var sjöflicksländor och hälften större ängstrollsländor. Ingen artvariation direkt. Någon tegelröd till sist, kanske en del av alla Sympetrum var såna ändå. Såg häftigt ut när det svärmade runt fötterna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fin serie! Skalbaggar är förmodligen det roligaste egentligen.