måndag 12 april 2010

Linnebjer




Jag gillar verkligen den här sortens skog med stora ädellövträd och ett tjockt hasselskikt. Om bara några dagar är det tjockt med vitsippor också, än så länge bara enstaka blommor. Det var egentligen inte meningen att jag skulle till Linnebjer idag, men soldaterna hade stängt av vägen i Silvåkra, så det fick bli en liten omkastning i programmet. Fågellivet var väl det man kan förvänta sig den här tiden på året, men jag hade faktiskt tre rekordtidiga arter (för min del) - ladusvala, brushane och mindre strandpipare. En liten flock med sex årtor var förstås kul, liksom flera sjungande trädlärkor. Skogsstyrelsen håller på att anlägga nya betesmarker och översilningsängar längs Kävlingeån mellan Vombsjön och Harlösa, det kommer att bli ett stort, fint område tillsammans med övriga Revingefältet och Vombs ängar. Men så dyker det ju upp allt fler insekter, och då blir det genast lite extra spännande. På bilderna hårig flickblomfluga (Melangyna lasiophthalma), en av de tidigaste blomflugorna, och vad jag tror är en dubbelvågig lavmätare (Ectropis crepuscularia). Måste hitta en bra nattfjärilsbok också.

Inga kommentarer: