torsdag 15 april 2010

Bombylius major




Jag får nog snart en polisanmälan på halsen, men det gör inget så länge jag hittar såna här gosiga svävflugor. Det är ju nästan så man vill ha ett gäng Bombylius major som husdjur. Vaksamma rackare, jag fick krypa runt i gräset säkert tjugo minuter innan jag kom tillräckligt nära. Kanske inte acceptabelt beteende alldeles intill ett dagis. Men fröknarna känner nog igen mig vid det här laget. Det finns förstås något tiotal Bombylius-arter, men om jag förstått det rätt är major den enda med mörka fält på vingen. Den andra flugan trodde jag var en blomfluga, men efter lite koll på nätet kom jag fram till att det förmodligen är en Tachina ursina, som tillhör de egentliga flugorna. Har lite dålig koll på hur det släktet ser ut. Så där grova hårstrån på bakkropp och ben har nog aldrig en blomfluga. I Salviken har flocken med skärfläckor växt till sig ytterligare, 144 ex idag. Nu får vi hoppas att vädret blir perfekt några veckor framåt. Lagom torrt så att inte revlarna översvämmas, lagom varmt så att det finns tillräckligt med föda och äggen slipper frysa, men inte för varmt, så badfolket klampar ut bland bona.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är nog en Tachina ursina, ja. Där blev man lurad. En ny värld.