onsdag 20 februari 2013

Grågås

Nu längtar man verkligen till våren. Grågåsen på isflaket känner nog något liknande, jag känner igen blicken... Ganska många promenader den senaste tiden, men det blir inte mycket att rapportera. Idag fick jag i alla fall se en hornuggla högt uppe i en gran som jag har gått förbi minst 20 gånger sedan nyår. Det är ett känt tillhåll, så hon har nog suttit där gömd de flesta gångerna. Gott om stjärtmesar fortfarande, de har varit vinterns stora behållning. För ett par år sen häckade ett par i byn, för första gången vad jag vet. Kanske något par som gör slag i saken i år också? Det känns som man ser exakt samma fågelindivider på exakt samma platser så här mitt i vintern, men överraskande nog dök det plötsligt upp en fin flock med 19 stenknäckar, den näst högsta antal jag räknat på en gång. Så visst finns det rörelser, även om de är minimala. Nu är det i alla fall bara tre veckor tills det börjar bli lönt att ställa sig och räkna sträck. Jag har bara räknat sporadiskt de senaste åren, men kanske det blir läge att att göra nånting seriöst i år?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tänker att man ska försöka överleva en månad till! Fast när solen skiner är det rätt ok, en rask 6 km-promenad var härlig, men inga fåglar...