lördag 2 mars 2013

Stjärtmes

Skönt med vårsol så här den första vårmånaden, men vindarna är fortfarande svinkalla. Särskilt när det drar på över havet och in mot land. Nu börjar ju annars en fin period längs med stränderna. Första gravanden dök upp i veckan, och i dag hade redan några tiotal samlats. Likadant strandskatorna, jag räknade till 15 ex idag. Fick t.o.m. höra lite av det härliga spelet. Om någon vecka ekar det mellan hustaken, flera par har häckat på industritaken i området de senaste åren. I går fick jag äntligen lite tid med stjärtmesarna i skönt solsken. Räknade till 14 ex, rekord på hemmaplan. Det har nog funnits två eller tre mindre flockar här under vintern, men det är alltid svårt att räkna dem när de far runt bland träden. Nu var de i alla fall samlade. En halvtimmes jobb med kameran gav en någorlunda skarp bild, så den får vara med, trots de tråkiga grenarna, löven och skuggorna. Jag får ofta otroliga problem med autofokusen så här inne bland växtligheten. Elektroniken har nog gjort sitt efter ett par års hårdhänt hantering. Jaja, kanske gör ett försök till i veckan. Det bjöds på en helt underbar konsert av steglitser, grönsiskor och grönfinkar i dungen där stjärtmesarna höll till, jag tror aldrig att jag har hört dem sjunga tillsammans på det viset tidigare. Lite lä och sol gör susen!

2 kommentarer:

ming wan lee sa...

gulligast av de gulliga! Ja, nu hörs allt fåglarna i buskaget! den första mars gick startskottet, det var som om alla vaknade på samma gång här ute :)

pelle sa...

Ja, det var väldigt vad allt vaknade till liv. Det har varit en dryg vinter, så nog har vi gjort oss förtjänta av lite värme.