tisdag 12 februari 2013

Fiskmås



Ingen vår på ett bra tag ser det ut som, man börjar bli lite trött på snön och kylan. Det är väl också just nu som antalet fåglar är som minst, decimerade som de är av den bistra vardagen. Jaja, det fylls ju på rätt snabbt sen. Måsarna är i alla fall roliga att kolla på när de försöker trampa upp sandmaskar och annat gott i dyn. Det hade varit spännande att studera beteendet lite närmare, jag kan bara minnas att jag har sett skrattmåsar och fiskmåsar leta föda på det här sättet. Trutarna med sina stora fötter borde ju kunna vara effektiva, men det kanske blir för små munsbitar för dom. Undrar också om det bara är vissa individer som har lärt sig metoden. Man ser oftast bara några enstaka som trampar, även om det finns stora måsflockar i närheten. Ibland ser man måsar som står på en gräsmatta och trampar, som en sorts överslagshandling. Det ser lite tragikomiskt ut, men vem vet, med lite övning kanske det går att skrämma upp en eller annan mask.

4 kommentarer:

ming wan lee sa...

även om det inte är distinkta sommarfåglar på en solvarm strand så får jag goda vårvibbar av din text. Stränderna sjuder snart av liv - om en månad. Eller tre. Den som lever får se! ;)

pelle sa...

Ja, nu är det väl ändå bara upploppet kvar... ;) Men vilka kontraster det är mellan årstiderna, man vänjer sig visst aldrig.

Anonym sa...

intressant. jag har trampat sådär efter "sandorm" att ha till mete. inte så lätt, oftast kammar man noll. men måsarna är kanske skickligare.

pelle sa...

Jag vet inte riktigt vad de är ute efter, men de snappar rätt friskt i vattnet när de håller på. Har för mig att någon berättat att det är mask de försöker få upp. Ska försöka leta efter artiklar i ämnet.