lördag 2 februari 2013

Duvhök



Eftersom det inte händer så mycket just nu tänkte jag passa på att lära mig filmfunktionen på min kamera. Kan ju vara bra att kunna om något måste dokumenteras i framtiden. Jag vet ingenting om olika filtyper eller hur man efterbehandlar klippen, men jag hittade i alla fall en bra klippfunktion i kameran. Minnet fylls snabbt annars. Under två timmars promenad i ganska skönt väder hittade jag såklart inga roliga motiv. Spillkråkan ville inte visa sig. Fortfarande mycket is längs stränderna. Tomt på fåglar mest överallt. Det blev en snutt på en kråka, men det var allt. Tills en liten stund före skymningen, då en ung duvhök kom glidande förbi utanför kontorsfönstret, tog sats mot ett träd i närheten, och lyckades ta en skata som satt helt öppet 10 meter upp! Mycket imponerande! Höken tog sedan skatan med sig ner på marken, och satt där en halv minut, så jag hann få en liten filmsnutt innan den tog skydd i en buske. Ingen tid för förberedelser, så det blev lite skakigt. Hacket mitt i är när jag halkar på fönsterbrädan med armbågen. Med ett stativ och lite bättre ljus hade det kanske blivit sevärt? Efter tio minuter kom höken förbiflygande igen med skatan i klorna, tyvärr verkar det som om det var den ena hälften av det bofasta skatparet i trädgården som fick sätta livet till. Men det finns gott om skator i kvarteret, så han/hon hittar säkert en ny partner till våren.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul! Om några år är det kanske det vi fyller bloggarna med. Film.

pelle sa...

Ja, det är otroligt vad mycket roligt man kan ha med kamerorna nuförtiden, synd bara att man ska ha så svårt att följa med i utvecklingen. Jag är helt borta så fort det handlar om olika filtyper, konverteringar osv.