torsdag 16 februari 2023

Vinterskivling

 

Det är kul med taxonomi. I dagarna blev det klart att bofinken kommer att delas upp i fem olika arter. Populationerna i Nordafrika och på Kanarieöarna, Azorerna och Madeira anses vara tillräckligt särpräglade för att få artstatus. Jag har bara erfarenhet av fåglarna på den sistnämnda ön, men de såg väldigt distinkta ut med bland annat ljusrosa bröst och grå/grön rygg. Om jag minns rätt sjöng de lite annorlunda också. I nästa version av världslistan kommer även mongolpiparen att delas i två arter. Jag har lyckats se båda de ”nya” arterna i deras vinterkvarter, så där lite i förbifarten. Det känns väl OK att gå på utbredning i det fallet. Nyligen splittades även ullhalsstorken i en asiatisk och en afrikansk art som jag har haft glädjen att se båda av. Å andra sidan verkar det som om det blir en sammanslagning av balearisk lira och medelhavslira, så där blir det i stället ett minus. Den baleariska ger annars ett rätt avvikande intryck. Jag gissar att det är DNA:t som spökar. Vinterskivlingen dyker upp lite här och där, den ska vara en god matsvamp om man är lagd åt det hållet. Det vetenskapliga namnet brukar anges som Flammulina velutipes, men i själva verket rör det sig om ett artkomplex med minst fyra i princip identiska arter. Det är en helt annan nivå på svampskådningen…

Inga kommentarer: