torsdag 26 januari 2023

Blåvingad årta

Dagens utflykt gick till reningsdammarna, med målet att kolla in en blåvingad årta som upptäcktes där redan den 8 december. Dimman tätnade oroväckande när jag närmade mig, och jag blev nästan lite orolig för att det inte skulle gå att spana över dammarna överhuvudtaget. Där fanns dessutom gott om andra änder som årtan kunde gömma sig bland, så utgången var inte alls given. Nu visade det sig att den blåvingade för dagen hade valt en av de minsta dammarna, och det var väl bara 20 meter mellan oss när jag hittade honom. Efter en stund simmade han förbi på bara några meters håll och ställde sig för att käka i strandkanten. Ibland har man tur. Det kan tyckas lite skumt med en så oskygg fågel, men han lyfte direkt och flög en sväng när en hundägare kom för nära. De andra änderna var betydligt mer likgiltiga... Det har hänt mycket i dammarna sedan mitt första besök i början av 90-talet. Att få se 280 bläsänder, 35 snatteränder, 20 krickor och tre skedänder mitt i vintern var förstås helt otänkbart då. Dykänderna har gått åt andra hållet med bara ett tiotal viggar och en ensam brunand. Som vanligt låg där en handfull smådoppingar och rörhönor, och en forsärla höll till vid själva verket. 



Inga kommentarer: