fredag 30 december 2022

Bokslut och bokstart

Det här året hade jag som mål att läsa minst 50 böcker. Tanken var att jag skulle varva klassiker och nyproducerade titlar, men efterhand tog de nya överhanden. Eftersom jag var lite lat under sommaren, och eftersom jag tvunget skulle välja ett par dryga Dickens-tegelstenar, låg jag lite efter och var tvungen att göra en liten spurt under hösten. Julboken (The Marmalade Diaries av Ben Aitken, en charmig berättelse i dagboksform om en ung författare som hyr in sig hos en nybliven änka i London mitt under brinnande pandemi) blev nummer 49, så nu kan jag i alla fall börja på nummer 50. Det får räknas. När jag går igenom årslistan ser jag en viss överrepresentation av kvinnliga författare ”i sina bästa år”. Och gärna lite lättsamma historier som kanske dyker upp som Netflix-serie vad det lider. Det är väl en reaktion på jobbet antar jag. Topp tre 2022 blev i alla fall Wish You Were Here av Jodi Picoult (en sorts kärlekshistoria i pandemitider som delvis utspelar sig på Galapagosöarna, bara en sån sak…), När bergen sjunger av Nguyễn Phan Quế Mai (en släktkrönika som utspelar sig åren före och under Vietnamkriget) och A Pure Heart av Rajia Hassib (om två systrar som väljer olika vägar i Egyptens snåriga religiösa landskap). Nästa år blir det kanske ett allvarligare försök att plöja igenom de ”oumbärliga” klassikerna. John Steinbeck ligger nog närmast till hands.

Inga kommentarer: