måndag 11 juli 2022

Ängsfiltbi och vinbärsfuks

Dagens art blev ängsfiltbi, ett litet gäng som satt och käkade stånds. Det finns fem mycket snarlika arter i Sverige, men de svarta låren ska vara en bra karaktär för just ängsfiltbi. Precis som gökbina är de boparasiter, i det här fallet på marklevande sidenbin (enligt Artfakta). Jag får väl leta efter eventuella värdarter i morgon. Små rackare, bara 5-9 mm, men riktigt fint tecknade. Årets första körsbärsfuksar var ute och flög. Lika lysande på ovansidan som kamouflerade på undersidan. Man ser nästan bara det arttypiska vita "c"-tecknet.




3 kommentarer:

Carina sa...

C'et tycker jag liknar en hebreisk bokstav. 😁
Har du någon erfarenhet av Mattssons foto? Ska serva min kamera tänkte jag.

pelle sa...

Nej, jag har inte varit där på 20 år, och då var det för att ta passfoto om jag minns rätt... Men jag har en kompis som säger att dom är bra på kikare, så de kan säkert vara OK... ;)

Carina sa...

Okej