tisdag 1 juni 2021

Kärrsångare och ljusbukig prutgås

Jag brukar göra en avstämning av årslistan den siste maj varje år, för att kolla hur jag ligger till och se om det går att komma upp i 200 innan året är slut. De senaste fem åren har siffran varit 176-176-173-174-174. Nästan så att man kan ana nån sorts tvångssyndrom... I år känns det ändå som om jag saknar en hel del lätta arter. Många vadare bland annat. I söndags rastade i alla fall en kustpipare nere på stranden. Vi får uppenbarligen nöja oss med enstaka exemplar av vadarna i år. Morgnarna i början av juni passar annars bäst till sånglyssning. Jag brukar cykla runt en liten damm där det med god vilja går att komma upp i 10 arter sångare på 10 minuter. Inte riktigt idag, men istället var mindre hackspett-honan på besök. Jag gissar att det finns ett bo i närheten. I söndags kom det en del prutgäss, och i en av flockarna var där två stycken som avvek. Jag slängde iväg ett par bilder och glömde förstås bort dem tills idag. Men visst var det två ljusbukiga...



Inga kommentarer: