lördag 1 maj 2021

Mindre hackspett och grön sandjägare


Fint möte med de mindre hackspettarna idag. Hittade först hanen som kröp omkring kungsfågellikt och plockade något i en hasselbuske, bladlöss kanske? Sen flög han iväg och började hacka ut ett bohål, såg lite kul ut när han stack ut huvudet för att spotta ut spillet. En hona dök också upp, så det verkar ju lovande. Vad jag vet finns det bara fem konstaterade häckningar i kommunen sedan tidigare. Fick hjälp av mina kollegor med en svarthakedopping, känns alltid skönt att få in på årslistan. Den brukar bara vara realistisk just vid den här tiden. Årets första ärtsångare hittade jag själv... första året sedan 2005 utan aprilfynd. Buskskvättan har en lite märklig utveckling när det gäller fenologin. Den var länge säker i slutet av april, men de senaste fem åren har premiären dröjt till en bit in i maj. Dagens fina hane landade alltså nära medeldatumet. Buskskvättorna är dock rätt fåtaliga här på våren, så underlaget kanske inte räcker till några tillförlitliga slutsatser. På förmiddagspromenaden hittade jag en grön sandjägare, om jag kommer ihåg rätt bara mitt andra fynd och det första i de här trakterna.





Inga kommentarer: