måndag 2 mars 2020

Ringand och vitnackad svärta

Mars, och våren, började med två nya arter på Sverigelistan. Först (i går) besökte vi ringanden i Rosendals våtmark. Den dök rätt friskt till en början och var svår att hitta, men efter en stund visade den sig fint. Där fanns även en riktigt stor flock med brunänder, jag räknade snabbt till 220 ex. Här nere är det numera sällan man ser fler än något tiotal tillsammans. Sen, i det underbara vårvädret i middags, stannade vi till och kikade på den vitnackade svärtan utanför Sibirienstranden i Ängelholm. Som tur var fanns där andra skådare på plats som kunde hjälpa oss att hitta den i jätteflocken med svärtor och sjöorrar. Otroligt häftigt att se så många av de "vanliga" arterna, det har rapporterats 1500 ex totalt de senaste dagarna, jag fick snabbt ihop 850 svärtor och 150 sjöorrar. Men det såg ut att ligga fler längre ut... Vi fick i alla fall några fina, men korta, obsar av den vitnackade innan en brutal motorbåt skrämde upp hela flocken. Båda fåglarna har förstås legat på sina respektive lokaler under flera månader, men det var först nu vi hade vägarna förbi. Två nya arter på listan redan, det är dubbelt så många som det har blivit de senaste åren...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till nya kryss! Ringanden har jag varit och tittat på och den vitnackade har jag kikat efter en gång, men då blev det inget. Har dock sett den två gånger i Sverige tidigare. Ringanden också för andra gången. Du passade inte på att besöka bergfinkarna vid Rössjön. Det är det häftigaste man kan vara med om i vår natur just nu tycker jag...

pelle sa...

Tack så mycket! Nej, vi passerade bara som hastigast på motorvägen, så det blev inte tid till att besöka bergfinkarna. Jag har njutit av dina bilder de senaste veckorna och förstår att det är en enormt häftig upplevelse. Får se om det blir tid innan de drar iväg igen...;)