lördag 24 november 2018

Entita

Så fick jag äntligen in min art nummer 200 för året. Det har varit så gott som tomt häromkring de senaste veckorna, men idag hamnade jag mitt i ett fint meståg som förutom talgoxar och blåmesar innehöll några svartmesar, trädkrypare och kungsfåglar. Läge att kolla efter stjärtmesar (det har setts en del sådana här de senaste dagarna och jag har förstås missat dem), men istället dök det upp en entita. Senast det begav sig var 2012-13, då en individ spenderade vintern här. En riktig lokal raritet alltså. Det har varit ett ganska konstigt år med alldeles för korta utflykter (om än så gott som dagliga), och när jag kollar igenom listan ser jag att alla arter utom två har dykt upp inom tre kilometer från hemmet. Och det är bara en som jag har tagit bilen till (lundsångaren, och den hade jag missat om jag hade tagit cykeln), så listan är nästan helt koldioxidneutral. Jag har några lätta luckor kvar, så det ska nog gå att komma upp i över 200 cykelarter.

Inga kommentarer: