torsdag 11 oktober 2018

Oktoberbad

Jag tror inte att jag har badat i oktober någon gång tidigare, men idag kände jag att jag behövde lite uppiggning på lunchen. Två snabba dopp, och det var faktiskt riktigt skönt. Förhållandena var väl i princip som under en normal sommardag, 19 grader i luften och 13 i vattnet, så det var inte alltför kylslaget. Får se om det blir någon vinterbadare av mig, jag har i alla fall kommit en bit på väg…

Morgonen var fantastisk med sol och lite mer sydostvind, vilket alltid ger bra förutsättningar för sträckräkning. I och för sig lite väl utspritt med fåglar långt ut över havet och en tydlig koncentration en bit in över land. Det som gick att räkna var i alla fall vitkindad gås 950, ringduva 1150, skogsduva 18, glada 3, sparvhök 8, dubbeltrast 28, sånglärka 60, bergfink 400, bofink cirka 1000 och 30 större korsnäbbar i två fina flockar. Och så har jag fått se sträckande nötväckor för första gången, en över huset idag och två för ett par dagar sedan. Det är visst en sån höst i år.

Inga kommentarer: