fredag 20 mars 2015

Sävsparvar och snatteränder

Härlig vecka med många nya vårfåglar, men inga roliga bilder. Kan inte skylla på något annat än kameran... Det är alltid lika fascinerande att kolla om de olika arterna håller tidsplaneringen. Trana den 7/3 var nytt rekord bortsett från några tidigare vinterfynd. Skärfläcka den 10/3 tangerat. Taltrast den 18/3, slår bara på någon dag. Rödbenor på plats den 19/3, helt normalt. Det enda extrema har varit brushane, med 2 ex den 12/3 och 2 ex i hemmakommunen den 19/3. Nya marsfynd för min del. Men det är egentligen lika roligt att se hur de vanliga fåglarna dröser ner, idag sprang jag på åtta eleganta sävsparvar på en stig mitt ute i ingenstans. Och trastarna har börjat sjunga.

Fyra av sju fina skäggmesar. Alltid vasstrån i vägen.

Undrar vad de letade efter på stigen, det finns fina vassar i närheten.

De här två har varit på plats i en vecka, ny häckfågel för kommunen om det blir något.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fina bilder! Jag hänger verkligen inte med. Trastsången på morgnarna har jag dock noterat. Snart påsk, då ska jag ut och skåda.

pelle sa...

Tack! De får duga, jag radera allt på minneskortet nästan varje dag... Men det går ju i vågor, bättre tålamod när det blir varmare. Påsken kommer fint i år!