onsdag 10 september 2014

Nattskärra och gräshoppsångare


Spännande morgon med nordvindar efter nattens regn. Och direkt vid första stoppet flög en nattskärra upp och vinglade runt bland pilträden. Den visade sig riktigt fint sen vid flera tillfällen, första gången jag sett en nattskärra i ordentligt dagsljus. Bästa chansen att se den här nere är annars att köra runt i skymningen och hoppas på att få en skymt när de jagar i strålkastarskenet. Sista veckan i augusti och första i september... Fint med småfågel lite överallt annars, mest överraskande en gräshoppsångare som också blev en ny septemberart. Sparvhöken verkade ha kraschlandat bland mållorna, men flög vidare efter ett tag.

2 kommentarer:

ming wan lee sa...

vi såg faktiskt en nattskärra ligga och trycka på en gren under dagtid för två år sedan, eller rättare sagt; T såg den - jag behöver glasögon ;)
fin bild och härligt med gräshoppsångaren f.ö!

pelle sa...

Vad roligt med nattskärra på dagkvist! Här nere har de en märklig vana att lägga sig på någons/grannens trädäck eller staket. Jag väntar fortfarande... Lyxigt med spaningshjälp, jag hade hoppats på att ha en följeslagare som hörde och såg allt, men jag får klara mig själv än så länge... ;)