fredag 11 juli 2014

Sälgskimmerfjäril

En underbar sommardag och en riktigt fin dag att kolla fjärilar, skulle det visa sig. Det började med att jag hittade en misstänkt fuks i ett fint parti med gamla ekar. Jag sprang efter den en stund och var rätt övertygad om att det rörde sig om en körsbärsfuks, min första på hemmaplan. Nu ville den såklart inte sitta stilla särskilt länge, utan försvann in bland träden. Istället dök en sälgskimmerfjäril upp, också den ny kommunart för mig. Båda arterna har setts vid något tillfälle tidigare. Medan jag fotade såg jag en orange fjäril komma flygande, och visst var det min fuks. Eller något annat exemplar, det verkade finnas 2 eller 3 av båda i området. Otroligt läckert att se dem segla omkring bland trädtopparna. Bilderna blev inte så roliga, men fjärilarna satt som närmast på 15 meters håll. 


Så var det frågan om fuksen, det ska ju egentligen bara kunna vara en körsbärsfuks. Men nu visar det sig att videfuksen har ett invasionsår med ett drygt tiotal obsar, de första sedan 1950-talet i Skåne! Det blev visst komplicerat helt plötsligt. Jag tycker väl ändå att teckningen ser bäst ut för körsbärsfuks med tydliga ljusa fläckar längs framkanten och ett smalt, distinkt svart streck längs sidan av framvingen. Kanske det inte går att avgöra om man inte ser benen (mörka hos körsbärs, ljusa hos vide). Jaja, ett par bredbrämade bastardsvärmare hamnade i kameran i alla fall.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Trevligt! Jag har inte sett vara sig körsbärs eller vide, men en sälgskimmerfjäril hade jag vid Lärkesholm för några veckor sedan. Bastardsvärmarbilden var fin!

pelle sa...

Tack! Roligt att fota när man tar sig ordentligt med tid, det gör jag alltför sällan... ;)