torsdag 22 maj 2014

Berguv


Det är EU-val till helgen. Jag gjorde SVT:s valkompass för att se var jag står. Resultatet blev att jag skulle rösta på Djurens parti. Det partiet har jag aldrig hört talas om, men jag gillar ju djur och tycker att det är fint att de har fått ett eget parti. Hoppas att berguven blir finemangsminister. Ungarna verkade svettas i värmen, bara den störste visade intresse för omgivningen. Det finns många fina maskiner där de bor. Stenkrossar, grävmaskiner och annat spännande. Uvstoppet blev det sista på en morgon runt Krankesjön. Det har varit en fin vår med många härliga fåglar, men nu är de flesta lokalerna nästan tomma. På Vombs ängar verkade storkarna ha fått ungar, och plötsligt stod en enkelbeckasin alldeles intill vägen, som för att understryka att där inte fanns några fåglar. En fin rosenfink sjöng glatt, och hos sommargyllingarna var det full fart. Ganska fin sång av många arter, men gyllingarnas flöjtningar tränger igenom det mesta. Fick se två vackra hanar flyga längs en skogsväg. Härligt också att se havsörnar på bo, det finns ju några platser där det är möjligt nu för tiden.

Storebror är nyfiken
Uvarna bor i branten uppe till vänster

Enkelbeckasin


Inga kommentarer: