söndag 13 mars 2011

Rödhalsad gås


En mycket konstig dag, men minnesvärd i allra högsta grad. Var uppe alldeles för sent i går kväll, och det kändes helt OK med muggigt marsregn på morgonen. Jag kunde sitta inne och glo på skidtävlingar utan dåligt samvete! Det enda som skulle kunna få ut mig i friska luften var den rödhalsade gåsen som setts ett par mil hemifrån i går eftermiddag. När det några timmar fram på förmiddagen idag fortfarande bara hörts negativa rapporter om gåsen tycktes lämpligheten av de valda (icke-)aktiviteterna ha bekräftats. Men av någon anledning ville jag plötsligt uppleva mugget live, så jag tog mig ut. Och vilken dag det blev, kanske den bästa marsdagen någonsin! Massor med fågel hade anlänt och tävlade om de nytinade revlarna. Ett par rödbenor, en myrspov, åtta skärfläckor (bästa vårfågeln!), två par stjärtänder, en prutgås som faktiskt var ljusbukig och förhoppningsvis på väg mot Svalbard, en skärsnäppa, ett 40-tal kärrsnäppor. En sädesärla, dubbeltrastar, sävsparv, ängspiplärka. Hur gick det med gåsen då? Jo, efter en timme mötte jag en annan skådare, som kunde meddela att den flugit söderut och just då rastade i en liten våtmark 3-4 kilometer från mitt hus... Kände inte för att stressa, utan njöt ett tag till, när jag fick nästa bud - den sågs bara en kilometer bort, alltså på samma plats som igår, ungefär. Körde bort och letade en stund, men fick veta att den rödhalsade hade försvunnit igen! Utan några större förhoppningar tog jag ett stopp vid pölen när jag var på väg hem, och visst hade den återvänt. Favoritfågeln alla kategorier sedan barnsben. Tog ett par snabba foton på ca 300 meters håll, kändes fel att försöka smyga sig närmare. Och vid det laget hade solen brutit genom molnen, det blev nog nästan tio grader och hur skönt som helst.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken skådardag! Nu blev jag avundsjuk! Rödhalsad gås är en favorit här också. Bara sett en gång...

pelle sa...

Ja, det var otroligt mycket fågel längs kusten, helt oväntat. Duggregn brukar ju funka lite längre fram, i april-maj, men så här tidigt trodde jag inte det skulle ge samma effekt. Riktigt förlösande efter den tråkiga vintern.