söndag 27 februari 2011

Havstrut och gråtrut, 3K



Jobbigt med såna här envädersdagar, särkilt när tempen ligger stilla på två minus och det blåser en exakt konstant ostvind. Inget kul på 1,5 timmes promenad. Så jag klurade lite med trutarna istället, jag vet att jag kommer att sluta med det när insekterna tittar fram, men just nu känns det som det mest meningsfulla man kan hålla på med. Det sägs att t.o.m. ringmärkare har svårt att skilja på havs- och gråtrut, och dräkterna kan faktiskt vara extremt lika ibland. De här två - havstrut överst och gråtrut underst (fotade 21/2, gråtruten samma individ som nedan) - bör vara 3K-fåglar, men båda borde vid det här laget ha ruggat in några adulta, enfärgade fjädrar på ryggen. Kanske väder och födotillgång har bromsat dem lite? Frågan är om jag kan vara säker på att de faktiskt är olika arter, vid obstillfället kändes det solklart, men ju mer jag tittar på dem, desto mer lika blir de, tycker jag. Den viktigaste skillnaden är väl att havstruten har en vitare grundfärg och mörkare teckningar, och alltså verkar brokigare. Gråtruten var ju helt lik den andra truten (21/2) i form och storlek, så det borde ju inte vara något problem. Men kan man vara helt säker på att det inte är en liten, sliten, ljus havstrut? Klurigt!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, de är kluriga. Väl därför som jag aldrig riktigt tagit tag i det. Men du har ju något att titta på åtminstone. Här finns ingenting! Insektssäsongen... Ska tjuvstarta med trollsländor redan i påsk!

pelle sa...

Redan i påsk? Det måste bli utomlands, eller? Eller kör du hardcore med larver och annat mysigt? ;)

Anonym sa...

Trollsländor i Turkiet tänkte vi :-)

pelle sa...

Vad roligt! Blir det fåglar också? Det är ju bedrövligt vad säsongen är kort här - minst tio veckor till innan trollsländorna börjar flyga! Intressant alternativ att åka söderut, måste fundera på det till nästa vår ;)

Anonym sa...

Det blir nog både fåglar och trollsländor. Det går kanske att hänga på. Fem kan man väl vara i en bil.

pelle sa...

Det hade varit skitskoj, men jag tror vi ska på basketcup över påsken. En svettig idrottshall i Skövde är också kul(?). ;)