söndag 21 november 2010

Kråka



Det här blev en riktig "jag fick i alla fall en massa frisk luft"-dag, stilla och behagligt, men det mesta gick snett. Massor med tomma bildrutor, suddiga fåglar som bestämde sig för att hoppa vidare i precis fel ögonblick, grenar som skymde osv. Lyckades dessutom plurra upp till knäna i en tångbank, det måste ha funnits en underjordisk bäck eller nåt precis där. Kråkan stod i alla fall stilla i några sekunder. En minnesvärd sak hände dock - i en skogsdunge samlade sig plötsligt samtliga grannskapets fåglar kring ett par stora tallar och började varna som vansinniga! Koltrastar, trädkrypare, domherrar, mesar, rödhakar, nötväckor, kungsfåglar, och t.o.m. större hackspettar pep, skrek och gapade. Jag har bara hört något liknande en gång tidigare, då var det en sparvuggla som spred skräck. Idag lyckades jag inte hitta någon uggla, men det finns en holk i närheten, så det är väl inte omöjligt att där satt en stackars kattuggla någonstans och fick sin skönhetssömn störd.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Välkommen till fågelfotograferandets värld! Så har jag det varje gång jag är ute med kameran... Fast du har ju redan fått en massa fina artbilder på kort tid!

pelle sa...

Tack, jag börjar förstå hur mycket jobb det ligger bakom en bra bild, bortsett från de man bara råkar springa på. Men det är verkligen inte många individer man får fotoläge på när man är ute. Borde snickra ihop ett gömsle, det hade varit kul!