söndag 28 mars 2010

Små fåglar

Ingen har beskrivit vårens urkraft bättre än Chaucer, och jag låter därför en snutt från inledningen av The Canterbury Tales tjäna som inledning även här. Som gammal fågelskådare har jag alltid känt mig bekant med det mesta i naturen, men när jag förra året började lyfta på löv och krypa in i buskar hittade jag en helt ny värld. Artrikedomen och variationen bland insekterna är fullständigt makalös. Vill man bekanta sig med småkrypen gör man klokt i att koncentrera sig på en eller ett par familjer. Dagfjärilar, trollsländor eller humlor är kanske de lämpligaste. Men så här på våren vill i alla fall inte jag låta huvudet styra, så jag kommer att försöka artbestämma allt jag hittar i bäckar, under stenar och bland blommor. Och givetvis kommer det att handla mycket om fåglar också.

Inga kommentarer: