onsdag 8 maj 2013

Vitvingad tärna

Det blev ett drag igen, kommunen är inte större än att det går att nå alla hörn på 30 minuter eller mindre med cykel. Nu gällde det en hisnande vacker vitvingad tärna allra längst ner i söder. Den stora staden gör sig påmind där nere, och jag fick stå på en cykelbana med rastlös pendeltrafik bakom ryggen. Vissa dagar går det utmärkt att skärma av allt runt omkring, och nu rörde det sig ju om en av världens läckraste arter. Tyvärr lite långt håll, så det blev inga bilder. Några vitvingade tärnor dyker upp varje år, typiskt så här de mellersta veckorna i maj. Jag har jagat dem flera gånger tidigare, men detta var första gången det lyckades. Man brukar inte ha så många timmar på sig. En gång pekade en annan skådare ut en flock med svarttärnor på mycket långt håll, som skulle ha några vitvingade med sig. Det verkade som om de skulle komma närmare, men istället gick de upp i rök. Jaja, det var väl givet att det skulle ske i år, bara fem veckor efter den likaledes vitvingade truten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis! Tror inte jag sett den i Sverige. Jag är sämst på att hålla reda på krysslistorna... En gång i Slovakien var jag med om att det plötsligt dök upp ett femtiotal vid en liten sjö mellan Rožnava och Košice. De åkte runt någon timma och sedan var de borta igen. Det var läckert!

pelle sa...

Tack! Det måste vara en härlig syn att se en hel flock, men det är ju otroligt vad de är lynniga.