tisdag 14 maj 2013

Vattensork

Det är inte ofta jag ser några spännande däggdjur häromkring, förutom harar, kaniner och rådjur. Någon enstaka räv, några jagande större fladdermöss. En gång byggde en råtta bo i städskrubben, men det har vi glömt... Idag sprang jag i alla fall på två vattensorkar som brottades vid ett litet vattendrag. Trodde först att det var lekande braxen som plaskade, det finns gott om riktigt stora sådana i närheten. Jag har ett levande minne från min barndom, när jag och en kompis langade stenar vid en å. Vi skulle bygga en fördämning, ett sånt där snabbt påhittat projekt som man bara var tvungen att göra färdigt. Plötsligt hörde jag ett gapskrik från kompisen, och en svart pälsboll flög genom luften. På något sätt hade han lyckats få fatt i en vattensork bland stenskravlet. Vi valde noga bland stenarna efter det, men jag vill minnas att dämmet blev klart. Sorken på bilden såg lite trött ut efter att ha jagat bort sin rival.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, att råka få tag på en sådan... jag hade nog skrikit jag med... Kul bild på en ny badad sork. Sällan man ser dem. :-)
Allt gott till dej! Kram!

pelle sa...

Det är stora rackare, kan nog bitas rejält! Så här bra har jag aldrig sett dem förut.