söndag 30 december 2012

Soffkryss

Vansinnigt skönt väder idag, många plusgrader och redan vårkänslor. Visst tog det slut redan efter lunch, men ändå... Fåglarna lite mer utspridda som vanligt när det töar, men en havsörn visade sig fint idag igen. Här är nog två individer, dagens såg ut att vara högst 2K. Den jag sett tidigare har nog varit med ett par år till. Viggarna var tillbaka i favoritdammen, de har väl fått ligga och guppa ute i havet under istiden. Häromveckan blev det bestämt att den sibiriska rasen av svarthakad buskskvätta ska räknas som egen art, skild från den europeiska, och jag har för en gångs skull sett båda de nya arterna. Så det blev en art till i listan, retroaktivt så att säga. Egentligen kanske det inte spelar så stor roll, men listorna är ändå ett utmärkt hjälpmedel om man vill ha lite fasta ramar för sitt intresse. Och vissa dar behöver man ju lite extra drivkraft för att ta sig ut i friska luften. Jag provade med att hoppa över listandet i år, men det kändes snart rätt konstigt. Upplevelsen, att bara njuta av naturen, var förstås ofta minst lika härlig, men så fort jag kom hem var det som om något saknades. Det kändes fel att inte knappa in art, antal, lokal osv. Att inte kryssa i månadslistor, registrera nya fenologirekord. Inget att fästa minnena på, särskilt om det inte blev några vettiga foton. Så framåt hösten tog jag fram tomtlistan igen, försökte få in tio nya arter för året. Det blev nio, men de senaste åren har jag bara sett en eller två nya, så det känns ju helt OK. Ett par av arterna måste förvisso godkännas officiellt innan jag kan räkna dem. Tyckte också att det kunde vara kul att se hur många det gick att se på ett år hemifrån, satsade på 125, och det blev faktiskt 126! Siktar på att slå det nästa år. Jag var också inne på att prova med 10 nya tomtar nästa år också, men det blir kanske lite väl svårt. Visst finns det många goda chanser, men i det allra flesta fallen är det fåglar som flyger över och visar sig en minut eller mindre. Vi får se. Ett rimligare mål är att få in den 150:e arten på tomtlistan, bara fyra kvar... Och så tänkte jag köra på en seriös årslista i kommunen också, för första gången på sex-sju år om det nu blir allvar. En ekoversion inom 2 km från huset. Kan det bli 200?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är väl lika bra att sätta igång med listorna 2013 igen. Jag nöjer mig med tomt, kommun och världs...

pelle sa...

Det låter alldeles utmärkt. Jag hoppas på att kunna komma igång med världslistan om några år, nu blir det årslistor som ersättning...

ming wan lee sa...

200! såvitt jag vet existerar det bara 250 häckande arter totalt i Sverige(?) Vad händer när du kryssat dem alla ;) grattis!

pelle sa...

200 är målet för i år, sen börjar vi om igen. Vi har en liten tävling (www.microbirding.se), extremt oseriös och oerhört prestigefull! Det brukar hamna på runt 225-230 arter totalt i kommunen under ett år, så 200 blir en liten utmaning. Särskilt som jag tänkte mig en ekoversion... ;)

ming wan lee sa...

shitpommesfrites! vi snackar utmaning... stort lycka till, det blir kul att följa framöver. Håller en tumme :)