onsdag 2 januari 2013

Havssulor

Chaufför på nyårsafton för andra året i rad. Inte ett dugg piggare på nyårsdagen för det. I år (går) dessutom mörkt och muggigt inneväder. Tvingade mig ut en timme i alla fall. Entitan kvar, perfekt för årslistan. Annars två stjärtmesar utanför kontoret roligast. Big Bang Theory-maraton på eftermiddagen. Elva avsnitt på raken. Och, jo de var faktiskt lika roliga efter 4,5 timmar. Går det att göra en sådan grej någon annan dag än på nyårsdagen? Idag soligt på eftermiddagen, första fågeln nere vid havet en fiskande havssula. Oväntat i den svaga vinden. Men fler och fler dök upp, och till sist var de 16 stycken! En flock med sju sulor verkade ha rastat på sundet och lyfte samtidigt, mäktigt! Såg att någon hade räknat ytterligare några tiotal senare. Undrar var de kom ifrån, här har varit väldigt få sulor de senaste månaderna. Idag var stjärtmesarna 9 tillsammans, största flocken jag har räknat hemmavid. Alltid lika kul.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dina kommunarter är lite häftigare än mina... Kul med havssulorna! Noterad en eller två gånger i Ö-a. Dock inte av mig.

pelle sa...

Ja, det var en överraskning, undrar hur de hamnat här nere allihopa. Vad jag vet sågs det bara enstaka individer i nordväst. Fler idag dock. Men jag vet många som gärna skulle byta några sulor mot en hökuggla... ;)