söndag 17 oktober 2010

Bläsgås


Någon sa att det var nio minus i morse, inte konstigt att mina tår domnade bort under timmen jag stod i tornet. När jag sedan tog mig in i skogen för en promenad hade dimman tjocknat och det blev hur ruggigt som helst. Men framåt middag värmde solen så skönt som den bara kan göra i oktober. Allt på en gång! Idag stördes inte skådningen av raritetshets, utan det var lugnt och skönt. Njöt av dubbeltrastarnas subtila färgskala, ett gäng nyfikna mesar, faktiskt fyra olika arter i samma kikarfält, och fortfarande flera tiotal snatter- och skedand. Bläsgåsflocken fylldes på efterhand, många jublande flockar susade in norrifrån, och jag inbillar mig gärna att de faktiskt kom sträckande och inte bara förflyttade sig från något grannfält. Vid ett tillfälle kom över tusen individer på hög höjd i små v:n och det sjöng om deras vingar när de gick in för landning. Tidigare i höst har som mest 1000 ex rapporterats i grannskapet, idag blev de 3700 till sist, blandat med 800 vitkindade gäss, kanske tusen grågäss och enstaka sädgäss. Om de hade rastat någonstans under natten borde det inte vara längre bort än 20 mil, men jag hittar inga högre rastsiffror från tänkbara lokaler bland rapporterna. Kanske de har sträckt hela natten? För precis två veckor sedan sträckte några tusental förbi Blekinge och Sydostskåne, flög de direkt till Holland månntro? Spännande frågor!

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter fantastiskt! Fin dag vi också. Verkligen härligt väder.