måndag 19 april 2010

Vägtistelblomfluga



Trots isande kall nordvästan hittade jag en del fina insekter under förmiddagspromenaden. Jag fick bara en bild av blomflugan innan den flög iväg. Brukar först ta en säkerhetsbild på ca 50 cm avstånd och sen försöka gå närmare successivt. Så denna enda fick jag croppa rätt grovt. Det visade sig vara en kul art, vägtistelblomfluga (Cheilosia grossa). Inte helt ovanlig, men relativt dåligt känd. Det står rent av i Nationalnyckeln att det saknas fynd från sydvästra delen av Sverige! I Svalan finns dock en handfull fynd från södra Skåne. Typiskt för arten att flyga tidigt på våren också. Örtblomflugorna (Cheilosia) verkar vara ett ohyggligt klurigt släkte. Det finns 47 arter i Sverige, de flesta små och mestadels svarta. De brukar delas upp i fyra olika grupper baserat på ögonens behåring och skutellens borst. Men det slutar inte där - hos vissa arter tillhör honan en av grupperna och hanen en annan! Hade man bara inte varit så gammal så skulle man ju gjort det till sin livsuppgift att reda ut släktförhållandena. Som väl är har bara ett fåtal av arterna rödaktig behåring, och jag är (nästan) säker på att min bestämning är korrekt. Sävsländan (Sialis lutaria) verkar dyka upp punktligt så här i mitten av april om man kollar fynden i Svalan. Jag fotade den några gånger förra året, men bilderna vill inte bli riktigt skarpa. Konstigt, jag kanske kan skylla på att vingarnas nätmönster blir förvirrande för min lilla kamera. Många lövsångare och årets första rödstjärt. Och brunsiskorna kvar på samma ställe, det ska bli roligt att följa dem. Jag kom nog inte längre än till "permanent revir" när jag inventerade rutan för sex år sen.

Inga kommentarer: