tisdag 13 april 2010

Amerikansk bläsand

Var nere och kollade in den amerikanska bläsanden som hållit till i södra delen av Lommabukten i en veckas tid. Trots lite avstånd och värmedis var han inte svår att hitta, det är ju mer än detaljer som skiljer från den europeiska. Kanske den största förväxlingsrisken vore någon konstig hybrid. Detta är fynd nummer 14 i Skåne sedan 1964, då även Sveriges första sågs i Foteviken. Utanför kontoret hoppade årets första svarthätta, någon dag tidigare än normalt, men inget rekord. Vårfåglarna verkar ändå punktliga efter den stränga vintern, men nu har det klart gått några veckor, så allt är väl tillbaka i (o)normala gängor.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nice! Har bestämt sett en amerikansk bläsand en gång. Vid Sandön har jag för mig.

pelle sa...

Ja just det, jag har faktiskt för mig att jag var på väg dit för några år sen, men fegade ur. Blir bara sämre och sämre på att dra...