lördag 11 oktober 2014

Taigasångare

Oj, vilken morgon, oktober kan vara bäst ibland! Taigasångaren dök upp 2 år och 1 dag efter förra besöket, men inte i trädgården den här gången. Under två timmar höll den till i samma lilla buske, hyperaktivt fladdrande. Jag passade också på att räkna gransångare under min lilla cykeltur - 38 stycken! Det har varit en helt fantastisk höst för dem, och jag funderade lite över hur många man måste kolla för att hitta en taigasångare. Svaret blev flera hundra stycken... ;)



Andra sköna oktoberarter var rödvingetrast och svartmes, de första för säsongen. Tre nötskrikor flög förbi, de är knappt årliga i kommunen. Ett imponerande ormvråkssträck drog igång vid 11-tiden, men det blev ingen riktig ordning på räknandet. Synd, för det hade nog blivit fyrsiffrigt idag. Nilgåsen är inte världens sexigaste art om man inte befinner sig vid Nilens strand, men den går ju att räkna nu för tiden. Skönheten på bilden har setts till och från under några veckor.

 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill också se en taigasångare... Grattis!

Nilgåsen är ganska anskrämlig!

pelle sa...

Tack! Jag har haft lite flyt med två taigasångare de senaste åren. Det finns ju säkert många hundra i landet just nu, men hu vad de är svåra att hitta. Denna var en ren tillfällighet, jag hade precis hoppat på cykeln och var på väg hem till förmiddagsfikat... ;)