fredag 14 juni 2013

Kilfläckslända

Hoppsan! Det blev visst lite skakigt i vädret, har nästan glömt hur det är att inte "kunna" gå utanför dörren på en och en halv dag. Regnmolnen blåste i alla fall bort framåt eftermiddagen, så det blev läge att ta en cykeltur. Jag trodde nog inte att det skulle gå att hitta några intressanta insekter överhuvudtaget i den hårda blåsten, men det dök minsann upp en kilfläckslända i år igen. Jag får kanske räkna den som en lokal specialitet i alla fall. I motsats till den mindre rödögonflicksländan verkar kilfläcksländan ha fått rejält fotfäste på Öland och Gotland. Annars är utbredningen i Skåne nästan densamma, tydligt sydvästlig. Vombsänkan är nog bäst. Dagens slända hade mutat in ett litet revir vid en av dammarna, och jagade hänsynslöst bort de få fyrfläckade som vågade sig nära. Jag trodde länge att jag skulle få nöja mig med några suddiga flygbilder (solen gick såklart i moln så fort autofokusen hittade rätt), men han tröttnade till sist och satte sig för att vila. Färgkombinationen är nog bland det bästa man kan få se.

3 kommentarer:

Mian sa...

En art som jag inte har sett ännu. Fin!

ming wan lee sa...

en väldigt vacker trollslända som jag också gärna vill se. Fina bilder som vanligt!

kanske någon vill öka på obsarna i rutorna häromkring en smula i sommar... jag noterade att antalet fluktuerade mellan 5 och 27 ;)

pelle sa...

Visst är de härliga! Annars är jag lite avundsjuk på alla goa arter som finns i skogstrakterna, variationen är inte riktigt den samma här nere på slätten.