söndag 7 oktober 2012

Blomflugor!

Bra vindar idag, så jag provade att ställa mig en stund vid havet och spana. Skönt att bli genomblåst, men inget nämnvärt förutom en silvertärna, det börjar ju bli en aning sent. Kul också att se ormvråkar och sparvhökar kämpa mot vinden, de ångrar sig nog rätt snabbt när de kommit ut över havet i 15 m/s motvind. Kom sen förbi ett läigt och soligt dike, där det fanns en del blomflugor, konstigt nog. Jag har dålig koll på fenologin, men kan inte minnas att jag sett blomflugor i oktober tidigare. Idag var där minst 25 gula solblomflugor (nedre bilden), 2 taggsländflugor (överst), en nyfiken blomfluga och en gulfotad slamfluga. Kanske lönt att kolla ett tag till  om det bara blir lite sol och om man hittar lite blommor. Cikoria och rölleka brukar vara välbesökta, den som taggsländflugan sitter på är en sandvita, tror jag.

2 kommentarer:

ming wan lee sa...

Sandvita ja, mycket vacker! tänk att man ännu kan se blommande örter. En vän blev stungen av en bålgetingdrottning igår, det finns vissa varianter av nöjet att ännu kunna se insekter ;)

pelle sa...

Ojdå, ja det är kanske lite för mycket närkontakt... ;) Fast det är kanske nåt man borde ha med i livserfarenhetsbanken om man har en fakirisk läggning? Blir man ändå inte lite avundsjuk när man hör någon berätta om det hemska stinget? Hm, man får väl betala dyrt för sin nyfikenhet någon gång... Tack för bekräftelsen av blomman, håller med om att de är vackra, särskilt på en lite vindpinad, sandig strandäng.