lördag 10 september 2011

Riksmästerskap

Var med i riksmästerskapet i tomtskådning för 14:e året i rad. Det har stått mycket i tidningen om hur skogen växt i det idealiska vädret den här sommaren, och likadant hemma runt tomten - himmelsytan har blivit märkbart mindre. Det gör inte så mycket egentligen, jag har aldrig haft utsikt över några intressanta fågellokaler, men det finns några dammar och fält, där man tidigare kunde se änder, tofsvipor, ljungpipare och annat prova vingarna. Nu är luften direkt ovanför skymd. Istället var det kanske lite bättre med tättningar i de nya, stora buskagen. Tävlingen går dygnets alla 24 timmar, men jag nöjde mig med 6-14 idag. Det blir ändå 8 timmars skön avkoppling. Kul att se vad som händer i kvarteret också, även om det inte alltid gynnar skådningen. En granne hade barnkalas på tomten ett par timmar efter middag. En annan har köpt en ny motorcykel, som visst inte ska gå på vägarna, utan bara stå på garageuppfarten och brumma. Vädret kändes inte alls optimalt, sydvindar brukar betyda dåligt sträck. Nu blev det mycket bättre än jag trott, och vindriktningen är bra på det viset att dånet från motorvägen förminskas en aning. Det kan vara riktigt plågsamt när det blåser från nordost, då sträcket brukar vara som bäst. Jaja, det blev i alla fall nytt rekord med 57 arter, snittet under de 14 åren ligger på 48, så allt över 50 får tyckas vara bra. En ny mästerskapsart, en flock med 11 fisktärnor drog förbi. Jag brukar se dem varje år, men då mest under våren och försommaren, när de pendlar mellan havet och dammarna. Det konstigaste var ett riktigt fint västligt sträck av stjärtand och ljungpipare. Dåligt rovfågelsträck, men bra flyt med arterna, 7 totalt. Precis i kvällningen flög en liten, slank pipare förbi, tyvärr i för dåligt ljus, men den såg absolut inte ut som en ljungpipare. Hm... Av tättingarna var det mest bofink och ladusvala som kom i hyfsade antal. Här är alla arterna med antal individer, i många fall grova uppskattningar:

Grågås 200
Kanadagås 40
Vitkindad gås 10
Bläsand 10
Gräsand 2
Stjärtand 125
Vigg 4
Bivråk 2
Glada 1
Brun kärrhök 1
Sparvhök 15
Ormvråk 3
Fiskgjuse 2
Tornfalk 4
Ljungpipare 380
Kustpipare 1
Tofsvipa 18
Skrattmås 50
Fiskmås 25
Gråtrut 500
Havstrut 2
Fisktärna 11
Tamduva 35
Skogsduva 4
Ringduva 10
Tornseglare 8
Backsvala 1
Ladusvala 400
Hussvala 20
Trädpiplärka 50
Gulärla 75
Forsärla 1
Sädesärla 10
Järnsparv 2
Rödhake 2
Rödstjärt 3
Koltrast 10
Taltrast 3
Björktrast 12
Ärtsångare 1
Svarthätta 2
Gransångare 1
Lövsångare 2
Grå flugsnappare 5
Blåmes 2
Talgoxe 4
Skata 2
Kaja 25
Råka 5
Kråka 5
Stare 240
Pilfink 4
Bofink 500
Grönfink 10
Grönsiska 15

4 kommentarer:

Anonym sa...

11 arter fler än vad jag hade... Några som du inte hade alls och framför allt noterar jag att flera du har få observationer av hade jag många av, t.ex. sädesärla, järnsparv och grönsiska. De sågs och hördes i hundratal... Inga korsnäbbar alls där nera alltså. Mindre hördes mest hela tiden och några ex också av nya RM-arten bändelkorsnäbb. Ja, ja... lär väl aldrig slå dig, men jag har haft 50 en gång, alltså över ditt snitt åtminstone...

Mian sa...

Inte illa!
Tomtskådning har vi aldrig deltagit i, men vi skall nog börja bokföra vad vi ser från Jans torpträdgård från nästa år tror jag.

pelle sa...

Ja, det kan jag verkligen rekommendera! Man får en väldigt skön vinkling på skådningen. Riksmästerskapet går den 8 september nästa år... ;) Märkligt att fågeltillgången ska skiljler sig så mycket, fast vi inte har många mil mellan oss. Sädesärla och järnsparv sträckte inte alls, utan bara lokala förflyttningar. Jag hade öronen på helspänn efter korsnäbbar, men utan någon lycka.

Carina sa...

Wow, det var inte dåligt! :-)
Allt gott till dej!