lördag 17 september 2011

Anabolia nervosa

Nattsländorna är ett annat gäng som man borde fördjupa sig i någon gång, det brukar gå att hitta några olika arter. Att sedan artbestämma dem är ju en helt annan femma. Det ska finnas 222 arter i Sverige, och bara den familj som jag tror att denna tillhör, Limnephilidae, eller husmasknattsländor, har 87 arter. Man ska kunna komma en bit genom att räkna antalet sporrar på benen, men den här familjen har dessutom en massa taggar, så det är frågan vad som är vad. Ingen av mina bilder visar tillräckligt mycket, så artnamnet i rubriken är mest ett förslag.

4 kommentarer:

Mian sa...

Hmm... de där skall jag vänta med, länge....

pelle sa...

Håller med, de får vänta tills efter pensionen... ;). Med det finns några som är rätt färgglada och inte alltför jobbiga att känna igen.

Carina sa...

Visste inte ens att det fanns nattsländor. Och så finns det så många arter. Pinsamt.
Allt gott till dej! :-)

pelle sa...

Jag kan nästan inget heller, och jag räknar mig ändå som en skogsmulle. De är väldigt anonyma varelser, ser lite ut som små bruna nattfjärilar när de flyger. Tänk vad mycket som händer utan att vi ser det!