måndag 29 augusti 2011

Vattenfladdermus


Jag vet inte om det går att artbestämma fladdermöss så här, utan att mäta och kolla tänder och könsorgan och annat, men den verkar ha rätt korta öron, som en vattenfladdermus ska ha. Jag var med och lyssnade med ultraljudsdetektor i närheten för många år sen, och då var det bara den arten vi hittade. Dagens yrvakna lilla krabat satt på ett betongfundament till en gångbro över en å, så biotopen verkar stämma in också. Det finns ett mysigt kyrktorn alldeles i närheten, så förhoppningsvis hittar hon sällskap redan i kväll.

2 kommentarer:

Carina sa...

Jag tycker att den verkar hårigare än jag minns att fladdermöss brukar vara. På gprden där jag växte upp, hade vi någon sort som brukade stryka nära huvudet kvällstid. De bodde upp och ner i taket på höskullen. Ibland kom jag mycket närmre dem än jag som barn och tonåring önskade...
Angående denna bilden, är jag glad att jag har laptop som jag kan vända, och se den på andra hållet också. :-)
Allt gott till dej!

pelle sa...

Det är så sällan man får se dem riktigt nära, men jag tänkte likadant. Kanske de får någon sorts vinterpäls så här på hösten?