lördag 13 augusti 2011

Acanthosoma och Nabis



Oj, vad det var svårt att fota idag. Tunga, dystra moln och häftiga kastvindar, kändes inte alls som augusti. Den här tiden är annars den allra bästa för skinnbaggar, när alla små nyfikna nymfer kryper ut under övervakning av sina plikttrogna föräldrar. Den översta, Acanthosoma haemorrhoidale, är nog min favorit, lätt att hitta och alltid spektakulär. E. interstinctus och H. vernalis fanns också därute idag. Den nedre är lite mer anonym, men väldigt charmig. Det finns tio olika arter i släktet, men jag tror att detta är en Nabis limbatus. Lite överkurs att sätta sig in i alla varianter och utvecklingsstadier. Skönt i alla fall att fågelsträcket börjar komma igång. Gott om vadare i luften, och äntligen den bästa konsterten - sträckande gulärlor och trädpiplärkor. Oslagbart mot en blå, kallnupen augustihimmel, hoppas på en sådan i morgon!

2 kommentarer:

Mian sa...

Halkade in på din blogg via länk i en kommentar hos mig här:
http://miansblogg.blogspot.com/2011/08/vad-skall-detta-manne-bli.html
Vilka kanonbilder du har och så mycket intressant att läsa! Jag skummade igenom massor av inlägg i går.
Vad skall det bli av larven som jag plåtade härom dagen?

Anonym sa...

Hoppas innerligt att det finns sommar kvar!
Vet du, det är så kul med bärfisen, jag tittade länge på den. Det ser ut som om den har rustning med axelvaddar, dekorerad med små prickar, och den vackra gröna färgen. Regnbågsgulorange, och snedränderna där nere. Känns som om den har klätt upp sig. För vem? :-) Den platsar definitivt som spektakulär!
Den nedre har coola framben, den påminner mig av någon anledning om en bönsyrsa.
Vackra foton! Tack!
Allt gott till dej!