söndag 22 maj 2011

Sandflodtrollslända



Oj, vad den här trollsländan var vacker! Tre individer idag, alla med den eleganta gulsvarta teckningen som honor och tenerala hanar har. Hanarna ska annars få en fin mintgrön nyans istället för det gula när de blir äldre. Vet inte om denna går att könsbestämma. Jag hade inga större förhoppningar idag, när vinden drog på blev det riktigt kyligt. Men jag lyckades hitta några solvarma gläntor, och det blev i alla fall fem av de stora arterna. Den fyrfläckade fick jag äntligen en vettig bild på, tycker att de har en förmåga att sätta sig ett par meter för långt bort annars. (Tillägg lite senare: förklaringen är såklart att den på bilden faktiskt är en bred trollslända, hade några fyrfläckade också, och blev visst förvirrad...) Tidig mosaik-, guld- och större sjötrollslända dessutom.

3 kommentarer:

ming wan lee sa...

väldigt tjusigt! Jag tog en bild av en depressa den 6 juni förra året, ganska simultant ändå med tanke på våra breddgrader och den skeva solvinkeln här uppe i nordöst... :)

pelle sa...

Ja, den bilden minns jag nu! Väldans spektakulära på närhåll, man får passa på nu när de är nya...

Anonym sa...

Jag vill också se en sandflodtrollslända... Den finns kanske här den med, men annars får jag väl åka ner till dig. Snygg bred trollslända!