onsdag 4 maj 2011

Gulärla

7 kommentarer:

ming wan lee sa...

Väldigt vacker! fint med färgerna som återkommer i huvudet och taggtråden och väldigt symboliskt.

Fåglarna lever ett hektiskt liv nu - vi kan njuta av sång och färgprakten under tiden som fjäderdräkten blir sliten... Är det sant att somliga inte äter alls under häckningsperioden?

Anonym sa...

Gilla! Fram med kloningsverktyget och gör hela bakgrunden grön. Eller, man kan inte få allt...

pelle sa...

Det stämmer säkert att många fåglar svälter under häckningen, i alla fall under tiden de har ungar, då går nog det mesta av maten till dem. Sen tar det nog bara några veckor att lägga på fett till ruggning och flyttning. Jag skulle också vilja ha bort det ljusa fältet, men jag kan bara mecka med skärpa och kontrast och lite annat med mitt lilla program (sen är jag ju purist också, om det heter så...;)).

ming wan lee sa...

jaa, jo det är du nog... titta gärna på den svenska purismen på nätet. Den brukar drypa av grönska! Jag är särskilt förtjust i Helge Linden och Torsten Jovinge. En annan av mina svenska favoriter är Axel Kargel, en ganska okänd konstnär från Öland med en mycket litet produktion, honom tror jag att du kunde gilla.

http://kolstadby.se/Old/Kolstadsidan/Startsida/Poster/2004/6/27_Mellan_Patrons_kvarn_och....._files/kargel-fr-kvarn.jpg

pelle sa...

Jag trodde att purism var finspråk för "Ah, det duger!" ;) Skämt åsido, jag har alltid (pga lathet/okunnighet) låtit bli att mecka med bilderna i efterhand, men jag inser förstås vilka möjligheter det finns numera. Får utveckla den sidan när jag inte orkar leta arter på internet längre. Gulärlan är iofs inte så svår... Jättefina konstverk du tipsar om, precis i min smak. Lindéns två flickor som sitter på ängen är ju helt oemotståndlig!

Anonym sa...

Inte tänkt färdigt kring detta, men jag vill nog inte att naturbilder ska manipuleras. Åtminstone bör man isåfall berätta att man har gjort det. Ibland beskär jag bilder, ökar kontrast och skärpa. Någon gång tar jag bort fläckar med kloningsverktyget, det finns något skit i kameran som jag inte får bort och som syns ibland, men det är ju inte manipulation av bildens innehåll.

pelle sa...

Precis! Så länge man lämnar själva motivet ifred är det helt OK, men visst är det lockande med den nya tekniken att bättra på helhetsintrycket, som du föreslår på denna. Det är väl lite olika vad man har för kamera också, jag brukar bättra på kontrasten en aning generellt och skärpan lite grann.