söndag 26 september 2010

Fläckig buskblomfluga


Sista helgen i september måste man egentligen vara ute och skåda från morgon till kväll, men en ytterst oläglig tvådagars förkylning håller mig inomhus, sorterande mina sommarbilder. Inget dumt detektivarbete. Då och då dyker en helt ny art upp bland bilderna, som den här fläckiga buskblomflugan (Parasyrphus punctulatus). Det finns såklart en mängd snarlika arter, men med hjälp av uteslutningsmetoden hamnade jag till sist rätt, hoppas jag. Det mörka ansiktet är nog en bra första utgångspunkt, de vanliga Syrphus-arterna brukar vara ljusa där. Två andra saker är kul med denna - den blev blomflugeart nummer 50 för mig (av 412...), dessutom speglas fotografen i den blänkande ryggskölden och ger en extra dimension till bilden. 20 maj.

Inga kommentarer: