onsdag 30 juni 2010

Spjutflickslända


En annan av de kluriga flicksländorna som jag inte hittat förrän idag. Det hade varit roligt med ett riktigt typiskt exemplar, men tillräckligt mycket talar för spjutflickslända (Coenagrion hastulatum), tycker jag. Teckningen på bakkroppen kan variera en del, och även om spjutteckningarna på 2:a och 3:e segmentet kunde varit tydligare, och sidostrecket på S2 saknas, är det svårt att hitta någon annan kandidat. Ögat är grönaktigt, den smala ljusa kanten på halsskölden och breda ljusa halsringen verkar också OK. Det är väl ljus lyrflickslända som kommer närmast annars. En kul detalj som jag inte tänkt på tidigare är att vingarna når till det sjunde segmentet av bakkroppen. På de båda lyrflicksländorna och större kustflickslända räcker de i regel bara till det sjätte, de har alltså förhållandevis längre bakkropp. Detta ser faktiskt ut att gälla överlag, men jag har inte studerat allt för många bilder. Kanske det ändå kan vara en indikation när man hittar svåra individer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

De är kluriga. Jag tror också på spjutflickslända. Väldig blaffa på S2. Liknar ju ingenting. Lyrteckningen på S2 hos ljus lyrflickslända är nog ganska stabil, inbillar jag mig, åtminstone ser den inte ut så här. Fin bild! Jag leder trollsländeexk på lördag här. Kl 13.

pelle sa...

Det hade varit kul att följa med på, tyvärr flänger vi runt lite varstans den här helgen. Jag ska försöka mig på en sväng runt Skäralid nästa vecka (om jobbet tillåter) om du är sugen på att hänga med.