lördag 5 juni 2010

Hemipenthes morio



Till skillnad från andra svävflugor hade denna Hemipenthes morio ingen överskottsenergi, utan satt lugnt och vilade på ett syrenblad. Bra, för den här har jag letat speciellt efter, och den var precis så fräck som jag trodde. Svävflugor är coola! Det finns en art till i släktet, med vita teckningar på kroppen. Syrenbuskarna är optimalt bedövande just nu, och bjuder på underhållning utan slut. Det är liksom bara att stå och vänta. Men jag har fortfarande inget flyt med trollsländorna, hittar nästan bara en massa outfärgade exemplar. Denna är väl dock helt utfärgad, en hona större rödögonflickslända (Erythromma najas). Bästa kännetecknet är nog att den saknar ljusa fläckar på ovansidan av huvudet. Men jag är inte riktigt säker, det hade varit lättare med en hane. Lite oväntat att hitta i en syrenbuske, kanske.

1 kommentar:

Anonym sa...

Flicksländorna gör mig galen!