onsdag 22 januari 2020

Fnöskticka och kungsfiskare


Steg två i mitt svampprojekt blev fnöskticka och björkticka, som båda verkar vara vanliga här. Jag har fått för mig att fnösktickan är en sorts standardart som är bra att utgå ifrån. Den ska vara ganska variabel men lätt att känna igen tack vare de typiskt hovformade fruktkropparna. Björk och bok är de vanligaste värdarterna, men det kan gå bra med andra lövträd också.


Björktickan är helt knuten till björk. Fruktkropparna har en "karakteristisk, mjukt korkartad konsistens", men de jag hittade idag satt för högt upp för att jag skulle kunna känna på dem. Ovansidan är "vitaktig till gråbrun, slät, och täcks av ett hudliknande ytterlager". Det var den här svampen man hittade bland bronsåldersmannen Ötzis tillhörigheter. Den ska bland annat vara bra för maskutdrivning och laxering. Inte så mycket nytt i fågelvärlden, jag njöt mest av solen precis som kungsfiskaren.


Jag är vansinnigt förtjust i det här vädret - några sköna plusgrader, blek vårsol, frisk luft - men det brukar ju inte komma förrän i början av mars. När vinden kommer från nordsektorn går det hur bra som helst att sitta på balkongen och läsa. Idag blev det engelsk medeltidshistoria i Peter Ackroyds Foundation.

Inga kommentarer: