lördag 13 juli 2019

Blåhake och häxört


Långa cykelrundan till norra delen av kommunen. Det är bara 7-8 km, men karaktären hinner ändå skifta. Jag tänkte mest leta efter blommor, men fåglarna var bättre idag. Den vitstjärniga blåhaken kvar, varnade intensivt, så jag tog en snabb bild och gick därifrån. Andra hade sett två vuxna och en unge, kul med häckning. Sveriges femte genom tiderna ungefär. Vassångare på lokalen sedan ett par veckor, men jag har inte kommit loss förrän idag. Satt långt ut och sjöng, så jag fick ta hjälp av en lånetub. Jag har nog bara hört vassångare tidigare. Dessutom ett tiotal skäggmesar, fem skräntärnor, små flockar med skogssnäppor, grönbenor, enkelbeckasiner. Två unga mindre strandpipare som borde vara kläckta i närheten. Det gick oväntat trögt med blommorna. Förutom ett fint bestånd med ännu outslagen strandmolke var det bara stor häxört som stack ut. Det brukar gå att hitta några tiotal, men idag var det tjockt längs stigarna.


Inga kommentarer: