onsdag 23 maj 2018

Lindmätare


De underbara morgnarna bara fortsätter. Jag tror aldrig att jag har sett så mycket blå himmel tidigare. Och det verkar fortsätta över helgen med rena högsommartemperaturer. Sömnkontot börjar sina, men så får det bli om man inte kan sova längre än till soluppgången. Stilla i fågelvärlden, men de allra sista stötarna av vårsträcket ska klaras av. Vackrast idag var 57 prutgäss som rastade i lugn och ro på det spegelblanka sundet. Sen kom 90 till i en bångstyrig flock. Jag hade tänkt att koncentrera mig på stora, färgglada och lättbestämda insekter, särskilt de grupper där det finns bra litteratur. Och där ingår egentligen inte mätarlarver, men denna såg lite trevlig ut. Bör vara en lindmätare, en mycket variabel och uppenbarligen mycket vanlig art som jag inte tror att jag har noterat tidigare.

Inga kommentarer: