lördag 21 april 2018

Göktyta

Hektiska dagar, och det har rullat på bra med nya arter. Idag var det dags för nummer 150 för året i hemmareviret, en göktyta som satt helt öppet i en björk och solade sig bara 20 meter bort. Ganska normalt ankomstdatum, men det var ändå rekord med tre dagar för min del. Det hade nog kunnat bli en bra bild om det inte hade varit så att jag glömt kameran hemma för en gång skull. Och ännu värre - kaffet låg i samma väska! Jag tänker ibland att jag ska göra mina naturupplevelser helt koldioxidfria, men det brukar falla på att jag förr eller senare blir för lat och bekväm om det regnar eller blåser lite. Och kanske det inte gör något om man kör iväg några mil ibland för att se hur det ser ut på andra platser i världen. När jag kollade igenom årslistan idag såg jag i alla fall att samtliga arter är noterade till fots eller på cykel. Läge att göra ett ryck mot 200 ekoarter under året kanske? Inte för att det spelar så stor roll, men lite bra känns det ändå.

Inga kommentarer: