fredag 23 januari 2015

Mesar

Av någon anledning lyckas jag alltid pricka in de dimmigaste morgnarna när jag får lust att köra in till Krankesjön. Idag ville det inte lätta alls, trots att det gick att skymta lite blå himmel framåt middag. Det var inte förrän jag passerade Södra Sandby på väg hemåt som det gick att se nåt igen. Gränsen mellan dimman och den klara luften var knivskarp, och hade förmodligen varit så hela dagen...

Häger

Det var i alla fall vansinnigt friskt i luften, vindstilla och tre minusgrader. Speciell känsla att stå omsvept av dimma och försöka artbestämma gässen på deras läten. Det blev fem arter. Korparna och sångsvanarna ännu mer vildmarksklingande än vanligt. Stenknäck, varfågel och dubbeltrast blev identifierade som silhuetter. Provade istället för sjöspaning en sväng i skogen och lyckades springa på en matning som var populär bland mesarna. Jag har ju ingen direkt mesvana, så det var kul att stå och titta på trafiken med blåmesar, talgoxar, nötväckor, entitor och svartmesar. Där fanns två tofsmesar också, men märkligt nog verkade de vara lite för blyga för att plocka mat från automaten. Istället hoppade de omkring på marken nedanför och fångade upp frön som de andra mesarna skvätte omkring sig. Skumt i skogen, det gick nästan inte att fota, men jag får ju aldrig chansen annars...

Svartmes

Entita

Nötväcka

Inga kommentarer: