måndag 15 april 2013

Större hackspett

Jaha, då hände allt på en gång. Alla svalorna idag, 1 ex vardera. Faktiskt nytt personligt fenologirekord för hussvala med två dagar, tangerat för ladusvala. Ringtrast en kort stund. Fisktärnorna dök också upp idag, både kentsk och skräntärna i helgen. Massor med tranor igår, men jag hade inte möjlighet att räkna. Nytt kommunrekord räknades av andra - 1778 ex! Gransångare och taltrast tre veckor sent, stenskvätta också nytt fenologirekord med två dagar. Rödspov, småspov, mindre strandpipare. Flera fiskgjusar. Massor med skogssnäppor. Rörigt, spännande, härligt. Som vanligt inga bra bilder på de ovanligare arterna, men hackspetten ville vara med.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Den blev å andra sidan fin! Hackspetten! Tror att mina två ladusvalor också är fenologirekord. Har för mig att mitt gamla är 17 april. Hussvala har jag haft väldigt tidigt en gång. Stenskvätta har jag sett 7 april, men ännu inte här, men andra har sett. Det mesta är förstås tidigare hos dig. En gång räknade jag 3500 tranor, fast på höststräck. Får försöka skryta med något...

Anonym sa...

Ringtrast måste jag få in. Får gå upp ännu tidigare och först nöta åkrarna här innan jag kör till sjön...

ming wan lee sa...

såg första sädesärlan igår... vi är nog sist ;)

pelle sa...

Härligt! Vi ligger faktiskt lite i sträckskugga här nere vissa år när det är för fint väder, då brukar de vara tidigare uppe i nordväst.